ΦΡΙΝΤΑ ΚΑΛΟ: ΕΝΑ ΣΥΜΒΟΛΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

December 19, 2016

Η Φρίντα Κάλο ήταν ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα πρόσωπα της εποχής της στο Μεξικό. Γεννήθηκε στις 6 Ιουλίου το 1906 στο Κογιοκάν του Μεξικού, λίγα χρόνια πριν ξεσπάσει η Μεξικανική Επανάσταση. Υπήρξε μεγάλη ζωγράφος, η οποία κάνοντας το σώμα της ένα έργο τέχνης προσπάθησε να περάσει μηνύματα στο κοινό της αλλά και να ξεπεράσει τα όρια της γυναικείας και της ανδρικής φύσης. Άλλωστε, γι’ αυτό της το εγχείρημα, αποτελεί ακόμη και σήμερα σύμβολο ανεξαρτησίας και απελευθέρωσης από τα παραδοσιακά γυναικεία πρότυπα που ισχύουν σε κάθε εποχή.

Η Φρίντα Κάλο ήταν μία από τις λίγες γυναίκες εκείνης της περιόδου που κατάφερε να ζήσει με τόση ελευθερία και να κάνει τα όνειρά της πραγματικότητα. Θέλησε να απαλλαγεί από τα δεσμά μιας ακόμη συντηρητικής κοινωνίας και να ζήσει τη ζωή, που αυτή θα επέλεγε, ανεξάρτητα από αυτά που έλεγαν οι γύρω της και που επικρατούσαν τότε. Ήταν πιθανότατα η πρώτη ζωγράφος που προσπάθησε να “σπάσει” τους κανόνες που όριζαν και ίσχυαν για την τέχνη έως εκείνη την εποχή.

Η ζωή της Κάλο, ωστόσο, δεν ήταν πάντοτε εύκολη. Σε αρκετά νεαρή ηλικία πάσχισε από πολυομυελίτιδα, αρρώστια που την καθήλωσε για μήνες στο κρεβάτι και της άφησε το δεξί πόδι μικρότερο από το αριστερό και ημιπαράλυτο. Στην ηλικία των 19 ετών η Φρίντα υπέστη πολλαπλές χειρουργικές επεμβάσεις και παρέμεινε στο νοσοκομείο για αρκετό χρονικό διάστημα, αφού μετά από ένα τροχαίο ατύχημα το ισχίο, η σπονδυλική στήλη και η λεκάνη της τραυματίστηκαν πάρα πολύ σοβαρά. Βέβαια, η χρόνια παραμονή της στο κρεβάτι είχε ως αποτέλεσμα να ασχοληθεί διεξοδικά με τη ζωγραφική, προκειμένου να ξεχάσει για λίγο τον πόνο που ένιωθε.

Τα έργα της καλλιτέχνιδος απεικονίζουν το προσωπικό της δράμα και την πραγματικότητα στην οποία ζούσε. Συχνά έβαζε απέναντι της έναν καθρέφτη και φιλοτεχνούσε πορτραίτα της για να δείξει την μοναξιά που ένιωθε αλλά και ότι το πρόσωπό της ήταν αυτό που ήξερε να ζωγραφίζει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Ήθελε να αποτυπώσει στον καμβά τα πάθη της και την μεγάλη αγάπη της για τη ζωή. Επίσης, στα έργα της ζωντανεύει η παράδοση και η νοοτροπία της πατρίδας της, αφού η Φρίντα ήθελε να αποδώσει στιγμιότυπα της κοινωνίας, στην οποία ζούσε, και ίσως πολιτικές πεποιθήσεις που πρέσβευε.

Η ερωτική ζωή της Κάλο υπήρξε αρκετά έντονη και απαρτιζόταν από άνδρες, αλλά και από γυναίκες εραστές. Παντρεύτηκε δύο φορές τον μεξικανό ζωγράφο Ντιέγκο Ριβέρα. Μολονότι, οι αμφιφυλικές της σχέσεις επηρέασαν καταλυτικά το καλλιτεχνικό της έργο, κύριο λόγο φαίνεται να διαδραμάτισε η χρήση των κουστουμιών. Η Φρίντα σε πολλά έργα της απεικονίζεται με ανδρική ενδυμασία για να δείξει πως αμφισβητούσε τις αντιλήψεις που κυριαρχούσαν εκείνη την εποχή για τη γυναικεία σεξουαλικότητα. Επιπλέον, ήθελε να επισημάνει πως η αρσενική ενδυμασία συμβόλιζε δύναμη και ανεξαρτησία.

Η Φρίντα Κάλο πέθανε το 1954 σε ηλικία 47 ετών από πνευμονική εμβολή, αν και πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτό έγινε από υπερβολική δόση ηρεμιστικών, ακόμη και σήμερα. Η ζωγράφος παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισε κατάφερε να γίνει γνωστή και το έργο της να αποκτήσει παγκόσμια αναγνώριση.

Υπήρξε μια γυναίκα με έντονη προσωπικότητα και δύο ψυχές τις οποίες στη σύντομη ζωή της δεν μπόρεσε να ξεχωρίσει. Αγαπούσε τη ζωή και ήθελε να τη ζήσει έξω από “πρέπει” και “καθωσπρεπισμούς”. Στο τέλος, όμως, φαίνεται να παραιτήθηκε αποκαμωμένη από όλα όσα είχε περάσει στη ζωή της, αφού στο ημερολόγιο της είχε γράψει πως ελπίζει το τέλος να είναι χαρούμενο και να μην ξαναγυρίσει ποτέ.

More about Eponymous View